מכונית BYD הוראות הרכבה
ברוכים הבאים למדריך להרכבת קיט רכב הנשלט מהפלאפון! במדריך זה לומדים כיצד להרכיב את הרכב שלב אחר שלב, כולל חיבור המנועים, הגלגלים, הבקר (ESP32) ורכיבים נוספים. עקבו אחר ההוראות בקפידה, ותוך זמן קצר יהיה לכם רכב ESP מתפקד!
בשביל ההרכבה הצטיידו במברג פיליפס ובמספריים.
בהצלחה!!
חשוב מאוד - את כל החיבורים של הרכיבים האלקטרוניים יש לחבר לפי תרשים החיבורים שנימצא בשלב 3 להורדה . לוודא שכל החיבורים נכונים לפי התרשים לפני שמחברים לחשמל!! במידה שהרכיבים לא מחווטים נכון הם עלולים להיפגע.
רשימת רכיבים בקיט
שלדה למכונית 2X
מנועים צהובים 2X
גלגלים 2X
לוגו BYD לקדמת המכונית
מגביהונים 4X
מפצל מתח
חיישן מרחק
גשר H
תושבת לחיישן מרחק
שקית ברגים, אומים, ו-4 תושבות T. (הערה: ייתכנו בשקית רכיבים שאין בהם שימוש בהוראות).
לוח הרחבה
בקר ESP32
בית סוללות
שלב 1 - הכנה
לפני שמתחילים בהרכבת המכונית לוקחים את שתי השלדות ואת ארבע תושבות ה- T ומקלפים את נייר המגן המודבק עליהן.
שלב 2 - הרכבת המונעים לשלדה התחתונה
שלדה 1X
תושבת טי 4X
מנועים 2X
בורג ארוך + אום 4X
מרכיבים את שני המנועים אל השלדה התחתונה של הרכב.
משתמשים ברכיבים האלה⬅️
א. מכניסים תושבת T דרך החריץ בשלדה כמו שבתמונות
ב. לוקחים תושבת T נוספת, מצמידים אותה למנוע צהוב מהצד המנוגד לצד החוטים, ומשחילים דרכם שני ברגים ארוכים כמו בתמונה
ג. לוקחים את המנוע עם התושבת T והברגים, מניחים אותם על השלדה ומשחילים את הברגים דרך התושבת T שחיברנו לשלדה בסעיף א. מוסיפים אום לכל בורג כדי לאבטח את המנוע על השלדה. מומלץ להבריג קודם אום על הבורג העליון שיחזיק את המנוע במקום, ולאחר מכן להחזיק את האום התחתון על השלדה מול הבורג התחתון, ולהבריג את הבורג אל תוך האום. לשים לב שהחוטים של המנוע נשארים חופשיים ולא נתפסים בין המנוע לתושבת T.
ד. חוזרים על ההוראות האלו ומחברים את המנוע הנוסף.
שימו לב שהמנועים צריכים להיות כמו בתמונה כך שהחלק המתכתי שלהם וגם הצד שממנו יוצאים החוטים יפנו כלפי מרכז הרכב ולא כלפי חוץ.
שלב 3 - חיבור חוטי המנועים לגשר H
דבק דו צדדי
גשר H
מחברים את חוטי המנועים לגשר H ומדביקים את הגשר H אל השלדה, אפשר להיעזר כאן גם בתרשים החיבורים ולהכניס את החוטים אל הטרמילנים לפי מיקומם בתרשים. לפני שממשיכים לשלב 4 מומלץ לוודא שהחוטים מוחזקים טוב ולא יכולים להשתחרר.
משתמשים ברכיבים האלה⬅️
א. חותכים עם מספריים שתי חתיכות באורך מתאים מהדבק הדו צדדי ומדביקים על הגשר H היכן שיש פינים בולטים (אחרת הפינים עלולים למנוע מגע והדבקה בין החלקים). מקלפים את נייר המגן מהדבק ומדביקים את הגשר H בין המנועים על השלדה באותו המיקום כמו בתמונה כך שהצד עם הטרמינלים פונה לאחור.
(צידו האחורי של הרכב זה הצד הצר יותר)
ב. בשביל לחבר את חוטי המנועים לגשר H, משחררים עם מברג בסיבוב נגד כיוון השעון את הברגים בטרמינלים של ארבעת היציאות, את החוטים מכניסים לתוך הטרמינלים ומקבעים אותם בהברגה עם כיוון השעון.
ג. מחברים את החוטים בצורה כזו:
מנוע ימני מתחבר אל הטרמינלים של "Motor B": כבל תחתון אל הטרמניל השמאלי מבין השניים, וכבל עליון אל הטרמינל הימני מביניהם.
מנוע שמאלי מתחבר אל הטרמינלים של "Motor A": כבל תחתון אל הטרמניל הימני מבין השניים, וכבל עליון אל הטרמינל השמאלי מביניהם.
במידה ויש מנועים שמסתובבים בכיוון הלא נכון קראו את החלק הבא:
לאחר שסיימתם את הרכבת הרכב והפעלתם אותם, במידה שיש מנועים שמסתובבים לא נכון (זה יכול לקרות לפעמים שהמפעל מייצר אותם כך שהם עובדים הפוך), יש להפוך את חיבורי הכבלים של המנוע הלא מסונכרן כך שהכבל האדום והשחור יתחלפו ביציאות אליהן הן התחברו מקודם. רק חשוב להשאיר את המנוע מחובר לאותן יציאות.
כאשר המנוע מקבל מתח מהכבל האדום, והכבל השחור מחובר לאדמה הוא יסתובב לכיוון אחד, כאשר מחליפים את החיבור כך שהכבל השחור יקבל מתח והאדום יהיה מחובר לאדמה, המנוע יסתובב לכיוון ההפוך.
שלב 4 - הרכבת הגלגלים והמגביהונים
גלגל צהוב 2X
גלגל שיכור
אום 4X
בורג קצר עם ראש צר 2X
בורג קצר עם ראש רחב 4X
מגביהון קצר 4X
מגביהון ארוך 4X
מרכיבים על המנועים את הגלגלים, מוסיפים גלגל כדורי מייצב, ומחברים אל השלדה בפינותיה את ארבעת המגביהונים שאליהם תתחבר מאוחר יותר השלדה העליונה.
משתמשים ברכיבים האלה⬅️
א. מבריגים את ארבעת המגביהונים הקצרים אל ארבעת המגביהונים הארוכים
ב. משחילים את הברגים הקצרים מלטה דרך החורים בשלדה ומבריגים אל תוך המגביהונים שיתחברו לחלקה העליון של השלדה . שימו לב למיקום המגביהונים בתמונה.
ג. מחברים את הגלגל השיכור אל השלדה מצידה התחתון במיקום שבתמונות בעזרת שני ברגים קצרים עם ראש צר ושני אומים.
ד. מרכיבים את שני הגלגלים הצהובים על צירי המנועים. לשים לב לצורת החור שבגלגל ולצורת ציר המנוע ולחבר בהתאם עם מעט כוח. מומלץ לתמוך במנוע עם האגודלים בצידו הנגדי מהגלגל כשמרכיבים את הגלגל על הציר.
שלב 5 - הדבקת רכיבים אלקטרוניים וחיבור תושבת חיישן המרחק
לשים לב! במידה ובקיט שלכם לא נימצא רכיב מפצל המתח, ולרכיב לוח ההרחבה יש כבל חום וכבל אדום המולחמים אליו:
בשלב הנוכחי מתעלמים מרכיב מפצל המתח ומרכיבים לפי ההוראות את שאר הרכיבים, ובשלב הבא של חיווט החוטים יש צורך לחווט אותם לפי ההוראות הבאות:
את בית הבטריות מחברים ישירות אל לוח ההרחבה במקום אל מפצל המתח. את הכבלים המולחמים היוצאים מלוח ההרחבה מחברים אל הגשר H:
כבל אדום מתחבר אל פין VCC שבגשר H
כבל חום מתחבר אל פין GND שבגשר H
דבק דו צדדי
בורג קצר עם ראש צר + אום 2X
תושבת לחיישן מרחק
בית בטריות + 6 בטריות AA
בשלב זה מדביקים רכיבים אלקטרוניים על השלדה התחתונה ומחברים את התושבת של חיישן המרחק.
משתמשים ברכיבים האלה ⬅️
בקר ESP32
לוח הרחבה לבקר
שלדה עליונה
מפצל מתח
א. מרכיבים את בקר הESP32 על לוח ההרחבה. שימו לב שכל הפינים נכנסו פנימה באותו הסדר כפי שניתן לראות בתמונות
ב. מכניסים את הבטריות אל בית הבטריות.
ג. חותכים ומדביקים דבק דו צדדי על הרכיבים. על לוח ההרחבה ועל מפצל המתח מדביקים את הדבק בחלקם התחתון, ועל בית הבטריות והבטריות מדביקים על הבטריות עצמן. גם כאן לשים לב לכסות עם הדבק את הפינים וכל דבר אחר בולט אשר יכול להפריע להדבקה.
ד. מסירים את נייר המגן ומדביקים את הרכיבים על השלדה התחתונה לפי המיקומים שבתמונה. את מפצל המתח, ואת לוח ההרחבה שעליו מחובר הבקר - מדביקים על בית הבטריות.
ה. אל השלדה העליונה מחברים את התושבת של חיישן המרחק בעזרת שני ברגים קצרים עם ראש צר ושני אומים. משחילים את הברגים דרך שני החורים שבחלקה הקידמי כמו שבתמונה. עליהם משחילים את התושבת ולאחר מכן מאבטחים אותה בעזרת הברגת האומים על הברגים.
שלב 6 - חיווט הרכיבים
חיישן מרחק
אום 4X
באזר
בשלב זה מחברים את כל הרכיבים האלקטרוניים עם כבלים (ללא צורך בהלחמות). ולאחר מכן את השלדה העליונה לתחתונה.
מוסיפים את הרכיבים האלה⬅️
כבלים
לוגו BYD
הערות חשובות לפני חיווט הרכיבים האלקטרוניים:
חיווט שגוי וחיבור הרכיבים לחשמל יכול לגרום לפגיעה ואף התלקחות של רכיבים, היו בטוחים שהרכיבים מחווטים נכון לפני שמחברים לחשמל!
צבעי הכבלים: ייתכן שצבעי הכבלים בערכה שונים מאלו בתרשים. עקבו אחר הכיתוב בתרשים המציין את הפינים אליהם הכבל מתחבר משני צדדיו.
מפצל מתח: בערכות יכול להיות שוני ברכיב מפצל ומוריד המתח, לפעמים הוא כמו בתרשים החיבורים ולעיתים הוא מגיע ללא הרווחים בין הפינים עם המתח השונה- כמו הרכיב שנימצא בתמונות במדריך זה שבו הפינים של ה5V נימצאים באמצע ולא בצד שמאל (כמו בתרשים החיבורים). שימו לב שאתם מחברים את הכבלים לפי הכיתוב המתאר אותם ולא לפי מיקומם.
פירוט על חיבורי הכבלים:
2 נקבה-נקבה לחיבור מפצל ומוריד המתח אל לוח ההרחבה
2 נקבה-נקבה לחיבור מפצל ומוריד המתח אל הגשר H
2 נקבה-נקבה לחיבור הבאזר אל לוח ההרחבה
4 נקבה-נקבה לחיבור הגשר H אל לוח ההרחבה
4 נקבה-נקבה לחיבור חיישן המרחק אל לוח ההרחבה
3 זכר-נקבה לחיבור הלדים של הלוגו BYD אל לוח ההרחבה
א. לעקוב אחר תרשים החיבורים ולחבר את כל הרכיבים. את הכבלים מלוח ההרחבה אל חיישן המרחק משחילים דרך הפתח העגול שבשלדה העליונה מלמטה למעלה. את הבאזר מדביקים בעזרת דבק דו צדדי אל השלדה התחתונה, אם יש עליו מדבקה יש להסירה.
שימו לב! על לוח ההרחבה ישנו מחבר קטן מפלסטיק (ג'אמפר- בתמונה זה החלק הצהוב) היושב על שלשת חיבורים המסומנת JUMP. יש לוודא שהוא מחבר בין V ל5V.
ב. את הלוגו BYD מעמידים בתוך החור המוארך שבחזית המכונית כך שיתפס גם בשלדה התחתונה וגם בעליונה כשמניחים אותה מעל.
ג. מחברים את השלדה העליונה לתחתונה - מניחים אותה על המגביהונים ומאבטחים בעזרת ארבע אומים אותם מבריגים על קצה המגביהונים.
בחלק מהקיטים בשלב זה כדי לאבטח את השלדה העליונה על המגביהונים, במקום להשתמש באומים יש צוריך להשתמש בארבע ברגים קצרים אותם מבריגים דרך השלדה העליונה אל תוך המגביהונים.
שלב 7 - הפעלת הרכב
המכונית מוכנה! כל הכבוד!!
כדי להפעילה חברו את הכבל היוצא מבית הבטריות אל מפצל המתח.
הורידו את האפליקציה לשליטה ברכב, היא נקראת Dabble, ניתן להוריד אותה מ- Google Play ומ- App Store. כנסו לאפליקציה ואשרו את ההרשאות שהיא מבקשת. לחצו על ה - Gamepad במסך הבית של האפליקציה. בחלון הGamepad לחצו על סימן השקע והתקע שנימצא בפינה הימנית העליונה ואז חפשו את השם "BYD_CAR" ולחצו עליו. לאחר כמה שניות באפליקציה צריך להיות כתוב connected והרכב שלכם יהיה מוכן לנסיעה בשליטת הפלאפון!
נשמח לשוחח איתכם! 0545639120